عمیق ترین غار خاورمیانه در شهرستان هرسین

شهرستان هرسین در فاصله 45 کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمانشاه قرار دارد.

این شهر از شمال به صحنه از شرق به نهاوند از جنوب به استان لرستان و از غرب به کرمانشاه محدود شده است.

ارتفاع متوسط این شهرستان از سطح دریا 1582 متر است.

بلندترین قله این شهرستان با ارتفاع 2794 در بخش بیستون و عمیق‌ترین غار خاورمیانه به عمق 572 متر در ین شهرستان قرار دارد.

در سال 1949 توسط پروفسور کارلئون باستان‌شناس آمریکایی غار معروف به شکارچیان مورد کاوش قرار گرفت که در این غار آثار دوره‌های تاریخی مختلف به دست آمد...

ادامه نوشته

چشمه آبگرم هرسین

چشمه آبگرم هرسین چشمه گرماب هرسین در میان چشمه‌های آب گرم از خصوصیات ویژه و فوق العاده‌ای برخوردار است. این چشمه با دمای آب ۴۹-۴۷ درجه سانتیگراد یکی از گرم‌ترین آب‌های معدنی دنیاست. در اواخر حکومت پهلوی در فاصله زمانی سال‌های ۵۰ تا ۵۳ یک گروه آمریکایی به سرپرستی دو مهندس به نام‌های رنکو و مستر جری برای مطالعه ژئومرفولوژی منطقه جهت احداث سد بر روی قسمت ابتدایی رودخانه سیمره که از تلاقی دو رود گاماسیاب و قره سو از طرف غرب و رودهای گزرود و سرشاخه‌های چنار از طرف استان لرستان (شرق) در منطقه مستقر شدند. این گروه دو گمانه یا غار افقی در دو طرف رودخانه سیمره در دامان کوه‌های گله و سفید کوه و نیز یک گمانه عمودی در کف رود سیمره حفر کرده، نمونه‌هایی از بافت خاک تا اعماق زیاد را جهت مطالعه در جعبه‌های لاک و مهر شده قرار داده و از منطقه خارج کردند. حجم و وزن بسیار زیاد این نمونه‌ها باعث شایعات شد. شایعه وجود معادن اورانیوم و بعدها منیزیوم در این مناطق از همان اوان شکل گرفت. ولی در نقشه‌های مربوط به منابع معدنی ایران هیچ ذکری از موضوع نشده و ظاهراً همان مطالعات احداث سد بیشتر به واقعیت نزدیک است. در مورد محل چشمه گرماب زیباترین تعبیر در کتاب فرهنگ فارسی دکتر محمد معین، صفحهٔ ۱۶۶۱ به چشم می‌خورد. «گاماساب از دشت اسدآباد و نهاوند در مقابل کنگاور جاری شده، دهلاقانی کوه را بریده، تشکیل تنگه‌های باریک متعدد در آن می‌دهد. بعد از آنکه رود دیناور ضمیمه آن می‌گردد، از پای کوه بیستون می‌گذرد و قبل از بیستون به جنوب منحرف می‌گردد و از دره‌های کوچکی عبور می‌کند. سپس سیاه آب یا قره سو ـ که از مشرق کرمانشاه می‌گذرد و پل تنگی دارد که در جاده همدان به کرمانشاه واقع شده ـ بدان ملحق می‌شود. پس از آن از تنگه‌های گله عبور می‌کند. این تنگه‌ها از حیث مناظر طبیعی زیباترین تنگه‌های ایران به شمار می‌رود. این رود (سیمره) در تاریخ قدیم به نام «اوکنی» (ou kni) معروف بود...» با توجه به تعبیر زیبای دکتر محمد معین از تنگه بین کوه گله و سفید کوه به عنوان زیباترین تنگه ایران، می‌توان به جرات سهم بالایی از جاذبه و زیبایی آن را مدیون چسمه گرماب الماس زاگرس دانست. متاسفانه علیرغم موارد فوق و صدها سخن ناگفته دیگر این جاذبه منحصر بفرد گردشگری علیرغم وجود پلی باستانی از عهد پیش از اسلام که شاید هنوز شناسایی هم نشده باشد و عرصه‌های بی‌نطیر منابع طبیعی هنوز ناشناخته و مهجور مانده است. همت مسئولین، احداث جاده مناسب، تامین امنیت، تعیین متولی و هماهنگی و تعامل بین دوایر دولتی می‌تواند این گوهر بی‌بدیل غرب کشور را در دسترس علاقمندان قرار دهد.

ادامه نوشته

اردوگاه قلعه جوق هرسین به یک مرکز فرهنگی-تفریحی تبدیل می شود

فرماندار هرسین از تبدیل شدن اردوگاه قلعه جوق این شهرستان به عنوان یك مركز فرهنگی و تفریحی خبر داد و گفت: این مركز در آینده و در صورت تامین اعتبار به محلی برای تفریح خانواده ها و انجام كارهای فرهنگی تبدیل خواهد شد. 'بهمن قربانی' روز پنجشنبه خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ، در خصوص اردوگاه قلعه جوق هرسین كه پیشتر قرار بود از آن به عنوان مركز نگهداری معتادین استفاده شود، اظهار داشت: پس از آنكه انتقال معتادین خیابانی به اردوگاه قلعه جوق منتفی شد، از این مركز به عنوان یك مكان گردشگری وتفریحی استفاده می شود. وی در خصوص علل تغییر تصمیم قبلی و عدم انتقال معتادین به این مركز، گفت: متاسفانه برخی افراد منفعت طلب كه تنها منافع شخصی خود را دنبال می كردند با شایعه سازی های بی مورد و غیرواقعی، جو روانی بدی را در شهرستان هرسین به راه انداخته و واقعیت ها را به گونه ای دیگر مطرح كردند. قربانی گفت: در حالی كه تنها قرار بود افراد معتاد در این اردوگاه نگهداری و پس از ترك و درمان در مراكز مختلف مشغول به كار شوند، اما عده ای مغرض و سودجو با طرح این شایعه كه اردوگاه قلعه جوق قرار است به محل نگهداری بیماران پرخطر نظیر ایدز، هپاتیت و. . . تبدیل شود، باعث تحریك مردم شدند. فرماندار هرسین ادامه داد: البته تغیر این تصمیم تنها به دلیل اعتراض برخی منفعت طلبان و شایعه سازی های بی مورد آن ها نبود، بلكه در بازدیدی كه آقای هاشمی استاندار كرمانشاه از مركز داشتند به واسطه فضا و محیط دلنشین این مكان، ایشان در جریان این بازدید از قابلیت تبدیل شدن اردوگاه به محیطی رفاهی، تفریحی سخن گفته و ابراز تمایل كردند كه می توان از اردوگاه قلعه جوق برای كارهایی غیر از نگه داری معتادین نیز استفاده كرد. قربانی تصریح كرد: با توجه به این مسایل در نهایت تصمیم گرفته شد، محل نگهداری معتادین به نقطه ای از شهر كرمانشاه انتقال یابد و از اردوگاه قلعه جوق نیز به عنوان اردوگاه دانش آموزی و یا محلی برای تفریح و گشت و گذار مردم استفاده شود. وی در پایان اظهار داشت: اردوگاه قلعه جوق برای تبدیل شدن به یك مركز فرهنگی رفاهی و یا اردوگاه دانش آموزی به برخی امكانات نظیر سیستم آبرسانی و سرویس های بهداشتی مناسب نیاز دارد كه به محض دریافت اعتبار، عملیاتت اجرایی آن آغاز خواهد شد.

ادامه نوشته

گور دخمه اسحاق ‌وند در هرسين

گور دَخمه‌ های اِسحاق ‌وند هرسین در استان کرمانشاه سه گور سنگی تراشیده شده در کوه هستند که مربوط به دوره‌ های پیش از اسلام احتمالاً ماد ، هخامنشیان ، و یا پارتی‌ ها است .

این گوردخمه ها در بیست و پنج کیلومتری جنوب غربیهرسین،در شمال شرقی روستای « ده نو » قرار دارند .نام این گوردخمه ها از روستایی به ‎‎نام « اسحاق وند » گرفته شده است .در میان اهالی محل این گوردخمه ها به « فرهاد تاش » معروف است .این مجموعه شامل سه گوردخمه است . گوردخمه سمت راست بالاتر از دو گور دخمه دیگر قرار دارد . گور دخمه سمت چپ به شکل طاقچه ای به عمق 85 سانتیمتر و عرض  10/2 متر است . گور دخمه میانی به عمق 75/1 و عرض 63/1 متر و گور دخمه سمت راست به عرض 10/2 متر است.

ادامه نوشته

تپه گنج دره هرسین

اين عكس هوايي ، جايگاه باستاني "گنج دره" در درة كرمانشاه را نشان مي دهد كه در دهة 1970 ميلادي حفاري شده است . پژوهشهاي جديد مؤيد اين است كه در اينجا انسان براي نخستين بار بر روي كرة خاك به اهلي كردن احشام پرداخته است (عکس از "برايان هس" از دانشگاه آلاباما در بيرمنگهام ) .

دراطراف کرمانشاه تعدادی محل های با ستانی دارای انواع آثار نوع موستری شناسی شده اند که مهمترین آنها عبارتند از : غار بیستون – غار خر – پناه گاه سنگی مرواسی – غارهای مر تاریک – مرآفتاب (مرآفتا و)
ومر دورو... که دو محل دیگرنیز در نزدیک هرسین شناسایی شده که ازجمله مهمترین آن تپه گنج دره است که قدمت
آن بین (7500تا 8500 ق.م ) می رسد...
ادامه نوشته

ساعت آبی هرسین

حوض سنگی (ساعت آبی): در جنوب فراتاش ، حوضی از سنگ یکپارچه به شکل دایره موجود است که عمق آن 66 سانتی متر است و در وسط حوض، مخروط ناقصی مانند فواره قرار گرفته است. قسمت زیرین این مخروط ناقص ، یک دوازده ضلعی تشکیل می دهد. همچنین درقسمت بالای آن، دایره ای که کنگره های دوازده ضلعی دیگ را احاطه کرده دیده می شود. به احتمال زیاد در گذشته برای تقسیم آب نهرهای منشعب از سراب هرسین از آن استفاده می شده و از کنگره های دوازده ضلعی وسط حوض بعنوان ساعت استفاده می کرده اند.

سراب هرسين

منطقه نمونه گردشگري سراب هرسين واقع در مرکز شهر هرسين يکي ديگر از 50 منطقه نمونه گردشگري استان است که از ويژگي‌هاي قابل توجه‌اي جهت سرمايه گذاري برخوردار است.
محورهاي گردشگري، جاذبه‌هاي کوهستاني، پوشش گياهي و طبيعي مصنوع (باغات)، ارتفاعات زيبا و مسير کوهنوردي از جمله ويژگي‌هاي بارز منطقه نمونه گردشگري سراب هرسين است.

هم‌چنين ارتفاعات و صخره‌هاي زيبا، آب و هواي مطبوع و دل انگيز، وجود چشمه‌هاي آب خروشان در منطقه و طبيعت بکر و چشم نواز از ديگر ويژگي‌هاي منطقه نمونه گردشگري سراب هرسين است.

قابليت کوهنوردي، کايت سواري، برگزاري تورهاي علمي، انجام تورهاي موتورسواري و دوچرخه سواري کوهستان، وجود باغات ميوه، وجود چشمه‌هاي آب و جويبارهاي روان در منطقه، تنوع پوشش گياهي و فعاليت شکار و طبيعت تنها بخشي از مزيت‌ها، فرصت‌ها و قابليت‌هاي منطقه نمونه گردشگري سراب هرسين است.

در اين منطقه زمينه سرمايه گذاري براي احداث هتل، ايجاد و احداث کمپ ورزش کوهنوردي، احداث مجتمع تفريحي توريستي، احداث مرکز همايش‌ها، کمپينگ، ويلا، احداث فضاهاي فرهنگي و تجاري، احداث فضاهاي ورزشي، آبشار مصنوعي، احداث مجتمع خدماتي رفاهي بين راهي و احداث موزه مردم شناسي وجود دارد.
 آب، برق، گاز، جاده آسفالت و پوشش ارتباطات ماهواره‌اي از جمله زيرساخت‌هايي است که در اين منطقه به وجود آن‌ها نياز است.
اين منطقه نمونه گردشگري قابليت سرمايه گذاري بيش از شش ميليون دلار را دارد که اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان نيز از سرمايه گذاري در اين منطقه نمونه گردشگري حمايت‌هاي لازم را به عمل خواهد آورد.

امامزاده مهدی هرسین


امامزاده مهدي سلام الله عليه

نسب : امام كاظم عليه السلام

نوع بقعه : امامزاده

نحوه اداره : هيات امناء

آدرس :
کرمانشاه - هرسین - مرکزی - هرسین
ادامه نوشته

هرسین از نگاهی دیگر

در سال 1949 توسط پروفسور کارلئون باستان‌شناس آمریکایی غار معروف به شکارچیان مورد کاوش قرار گرفت که در این غار آثار دوره‌های تاریخی مختلف به دست آمد. از مهم‌ترین آثار باستانی پیش از تاریخ که در این شهرستان قرار دارد می‌توان به تپه گنج‌دره یا (چیا خزینه) اشاره کرد. در کنار جاده اصلی هرسین به کرمانشاه و در فاصله 7 کیلومتری از شهر هرسین تپه گنج‌دره قرار گرفته است. ارتفاع گنج‌دره نسبت به سطح دریا بین 1300 تا 1400 متر است. ارتفاع تپه 5 متر و قطر آن 40 متر است و یک محدوده 1300 متر مربعی را شامل می‌شود...

ادامه نوشته

نگاهی کوتاه به هرسین

هرسين يكي از نواحي باستاني استان كرمانشاه است كه‌پيشينه‌ي‌تاريخي آن‌باقدمت و تاريخ كرمانشاه عجين شده است. هسته اوليه شهر هرسين در پيرامون سراب و ميدان مركزي شهر (قلعه هرسين) شكل گرفته است. هرسين به واسطه آثار تاريخي به جاي مانده در ارتفاعات بيستون داراي شهرت ملي و جهاني است. ارتفاعات كم نظير بيستون، غار انار، غار داود، غار شهربانو، غار عسل و غار مرد و زن كه همگي در ارتفاعات بيستون واقع شده اند به همراه امام زاده خلي لله در روستاي چم سر، پل خسرو در راه قديمي بيستون به سرماج، جاده باستاني ساساني درطرفين بقاياي پل خسرو بيستون، سراب نوژي وران در 15 كيلومتري جاده بيستون – سنقر، شهر باستاني چمچال در بيستون، قلعه بستون در ابتداي راه بيستون به سنقر كليايي، قلعه هرسين، كاخ شاهپور، كاروان سراي شيخ عليخان، ناحيه باستاني بيستون در هرسين و نقوش و كتيبه هاي باستاني در بيستون برخي از ديدني هاي شهرستان هرسين را تشكيل مي‌دهند.
ادامه نوشته